معایب وجود شیار بر سطح ورق استیل

اهمیت پرداخت سطحی ورق استیل

شیارها و حفرات با ایجاد تله‌هایی که باکتری‌ها و آلودگی در آن‌ها قرار می‌گیرند، مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، سطح این نوع ورق استیل خشن‌تر و جهت‌دارتر است و تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آن را دشوارتر می‌کند.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

مقدمه:

برای کاربردهایی که غیر تزئینی هستند، پرداخت سطح ممکن است پیامدهایی برای مقاومت در برابر خوردگی، سایش، اصطکاک یا نگهداری داشته باشد، بنابراین باید با دقت انتخاب و به وضوح مشخص شود. به عنوان مثال مشخصات ورق استیل مورد نظر هرگز نباید به صورت ساده و مختصر بیان شود، لذا ضروری است که انتخاب نوع ورق استیل و آماده سازی سطحی آن مطابق با نیاز تامین کننده باشد، مثلاً ذکر می شود ورق استیل نوع 304 با روکش 180. 

سطح پایانی و طراحی:

انواع زیادی از پرداخت های تزئینی موجود است، بنابراین یافتن مناسب ترین پرداخت برای کاربرد مورد نیاز بسیار مهم است. ظاهر ورق استیل یک عنصر طراحی حیاتی برای کاربردهای است که زیبای بصری مدنظر می باشد. یک خطا در انتخاب روکش می تواند جلوه مورد نظر را تغییر دهد. ورق استیل که به درستی تکمیل شده باشد برای کاربردهای بهداشتی و تجاری مانند بیمارستان ها و رستوران ها راحت تر تمیز نگه داشته می شود. در محصولات مصرفی مانند تجهیزات پذیرایی، زیبایی یک ورق فولادی زنگ نزن که به خوبی جلا داده شده است، جذابیت فروش بالایی دارد.
علاوه بر ظاهر بصری ورق استیل جلا داده شده، ملاحظات کاربردی متعددی نیز وجود دارد. ورق استیل صیقل داده شده مناسب به نظر می رسد و به کاهش خطر باقی ماندن باکتری توسط مواد در هنگام استفاده در کاربردهای بهداشتی کمک می کند.
سطح صاف کمتر احتمال دارد که رسوبات را جمع کند و ضد زنگ است که معمولاً به نقاط کانونی برای خوردگی موضعی تبدیل می شود. یک سطح ورق استیل که به درستی صیقل داده شده است، برای استفاده در محیط های تهاجمی، مانند صنایع دریایی یا هسته ای، مقاومت بهتری در برابر خوردگی نسبت به سطحی که به طور تقریبی یا بد صیقل داده شده است، دارد. تمام روکش های فولادی ضد زنگ در صورت نگهداری و تمیز کردن صحیح عملکرد بهتری دارند.

تکمیل و ساخت:

برخی از کارهای ساخت، به عنوان مثال آسیاب کردن قبل از چسباندن یا رنگ آمیزی، ممکن است به یک سطح خشن نیاز داشته باشند، اما معمولاً، یک ورق صاف و خوب کار فیزیکی کمتری نسبت به یک ورق خشن و درشت در هنگام مخلوط کردن انجام می دهد. بازسازی دستی برخی از روکش‌ها سخت‌تر از سایرین است، که منجر به مشکلاتی در ساخت می‌شود. پرداخت‌های «ویژه» که نمی‌توانند به راحتی در کارگاه ساخت‌وساز تکرار شوند، نمونه‌ای بارز هستند. به همین دلیل، روکش ساتن ظریف برای مغازه‌های تولید در سراسر جهان کاربردی و محبوب است.

پرداخت های صیقلی شده:

اصطلاح "صیقل خورده" به انواع مختلف پرداخت گفته می شود که معمولاً دو نوع هستند:
-    ساتن یا دانه دار
-    براق و آینه ای جلا داده شده

 

ورق استیل

 

صیقل دادن قوام و ظاهر را بهبود می بخشد، به ساخت و تعمیر پس از جوشکاری و پوشاندن آسیب های جزئی کمک می کند، همچنین تمیز کردن را آسان تر می نماید. ورق استیل جلا داده شده ساتن به طور گسترده در دسترس است، نسبتاً کم هزینه می باشد، کاربردی است و اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.
چند سالی است که برخی شرکت های تولید و عرضه ورق استیل به دلیل داشتن بالاترین کیفیت روکش ورق استیل صیقلی با ساتن شهرت پیدا کرده اند. بسیاری از برندهای معروف هنگام سفارش پیشخوان صندوق و تجهیزات آشپزخانه و بیمارستان این نوع ورق استیل را انتخاب می کنند. یک روکش صیقلی واقعی، که با فرآیند منحصر به فرد "برش مرطوب" با استفاده از یک تسمه پولیش آغشته به یک ترکیب پولیش خاص ساخته شده با یک فرمول مخفی، به دست می آید، چیزی است که شرکتهای خاص را از سایرین متمایز می کند.
بسیاری از پرداخت های دیگر «صیقل خورده» در واقع روکش هایی هستند که از پولیش کردن سطح خشک با یک تسمه ساینده تولید می شوند. این تضاد شبیه به جلا دادن جواهرات توسط یک جواهرساز، استفاده از روژ جواهرات حرفه ای، یا تلاش برای صیقل دادن سوهان یا کاغذ سنباده است. نتایج به طور اجتناب‌ناپذیری از نظر خصوصیات سطحی متفاوت خواهند بود.

معایب وجود شیار بر سطح ورق استیل:

شیارها و حفرات با ایجاد تله‌هایی که باکتری‌ها و آلودگی در آن‌ها قرار می‌گیرند، مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، سطح این نوع ورق استیل خشن‌تر و جهت‌دارتر است و تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آن را دشوارتر می‌کند. آنها با شکستن لایه اکسید محافظ باعث خوردگی می شوند که منجر به تغییر رنگ و لکه نیز می گردد.
سطح خشن با داشتن دانه بندی طولانی و کم عمق غیر جهت دار، از این ساختار دانه پاره شده رنج نمی برد. لذا سطوحی که میزان زبری سطحی کمتری دارند دارای فرآیند تمیز کردن بسیار ساده تر و بهداشتی تر هستند و همچنین در برابر خوردگی مقاوم تر می باشند، این امر را می توان به راحتی با کشیدن انگشت روی دانه احساس کرد. کاربران تاسیسات و تجهیزات و برنامه های خدماتی متوجه شده اند که زمان تمیز کردن تا 75٪ کاهش می یابد. سطوح تجهیزات همچنین دارای باکتری های مضر بسیار کمتری هستند که محبوبیت محصول را به شدت افزایش داده است.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید