کاربرد استیل در معماری

ورق استیل پایدار

نقش ورق استیل در حفظ منابع محدود به محتوای بازیافتی بالا و میزان استفاده مجدد آن نیست. استفاده از این آلیاژ نقش مهمی در تولید تجهیزات انرژی جایگزین و تولید انرژی خورشیدی، زیست توده به انرژی، انرژی هسته ای، زمین گرمایی و امواج دارد.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

مقدمه:

ورق استیل نقش مهمی در طراحی پایدار و تکامل انرژی جایگزین دارد. می توان گفت ورق های استیل سازگارترین مواد با محیط زیست، مقاوم در برابر خوردگی و بادوام هستند که دارای نرخ بازیافت بالا بوده و عمر طولانی را ارائه می دهند و استفاده از منابع را کاهش می دهند. ورق استیل همه این مزایا را فراهم می کند. اگر ورق استیل صحیح انتخاب شود و به درستی نگهداری شود، در طول عمر پروژه دوام خواهد داشت.

محتوای بازیافتی:

هر دو شورای ساختمان سبز ایالات متحده و کانادا مزایای زیست محیطی استفاده از مواد با محتوای بازیافتی بالا و امتیازات مربوط به LEED (رهبری در طراحی انرژی و طراحی محیطی) را برای استفاده از آنها به رسمیت می شناسند. ورق استیل 100٪ قابل بازیافت در همان محصول بدون کاهش کیفیت است. ارزش ضایعات و بازیافت بالای این فلز تضمین می کند که از محل های دفن زباله منحرف شده و برای استفاده در ورق استیل جدید بازیابی شود.
تولید کنندگان ورق استیل صنعت فولاد ویژه آمریکای شمالی نشان داده اند که میانگین محتوای بازیافتی گریدهای ورق استیل سری 300 که در بازار معماری، ساختمان و ساخت و ساز استفاده می شود، تقریباً 75 تا 85 درصد است. البته در کل میانگین محتوای بازیافتی انواع ورق استیل 60٪ است. در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان، که در طول تاریخ از ورق استیل بیشتری استفاده کرده‌اند، محتوای بازیافتی می‌تواند بیشتر باشد.

نرخ بازپس گیری پایان عمر (EOL):

محققان به طور فزاینده‌ای آگاه شده‌اند که مواد واقعاً پایدار نه تنها باید الزامات عمر طراحی مورد نظر را برآورده کنند، بلکه باید در پایان عمر (EOL) مجدداً بازیابی شوند و یا دوباره استفاده شوند یا در محصولات جدید با کیفیت بالا بازیافت شوند. حداقل مواد پایدار برای تولید انرژی سوزانده می شوند یا پس از سرویس به محل های دفن زباله فرستاده می شوند که این امر باعث کاهش منابع طبیعی می گردد.
در EOL، ورق استیل با نرخ های فوق العاده بالایی دوباره جمع آوری و به فلز جدید بازیافت می شود. محققان مرکز بوم‌شناسی صنعتی، دانشگاه ییل، نیوهیون، CT، و موسسه ملی مطالعات زیست‌محیطی، تسوکوبا، ژاپن یک مطالعه عمیق در مورد چرخه عمر بین‌المللی ورق استیل، از جمله عمر معمولی و بازپس‌گیری EOL را تکمیل کردند. 
در تجهیزات صنعتی و بخش‌های ساختمان و زیرساخت، 92 درصد ورق استیل در EOL برای استفاده در ورق استیل یا کربن جدید جذب می‌شود. نرخ بازپس گیری EOL برای سایر کاربردهای رایج به شرح زیر است: 
حمل و نقل، 87%؛ لوازم خانگی و الکترونیک 70%; و سایر کالاهای فلزی 60 درصد.
محققان همچنین خاطرنشان کردند که نرخ بازیافت EOL برای ورق استیل بین سال‌های 2000 و 2005 حدود 6.1 درصد افزایش یافته است.

 

ورق استیل

 

حفاظت از منابع:

نقش ورق استیل در حفظ منابع محدود به محتوای بازیافتی بالا و میزان استفاده مجدد آن نیست. استفاده از این آلیاژ نقش مهمی در تولید تجهیزات انرژی جایگزین و تولید انرژی خورشیدی، زیست توده به انرژی، انرژی هسته ای، زمین گرمایی و امواج دارد. سیستم‌های شستشوی هوای ساخته شده از ورق استیل نیز فناوری‌های تولید انرژی موجود را تمیزتر می‌کنند.
ورق استیل برای ذخیره و انتقال آب آشامیدنی برای به حداقل رساندن تلفات به محیط زیست و تمیز کردن فاضلاب استفاده می شود. استفاده گسترده از آن در تاسیسات بزرگ تصفیه آب و فاضلاب عمومی به خوبی شناخته شده است، اما به طور فزاینده ای برای ذخیره سازی، تصفیه یا واحدهای تصفیه آب کوچک در محل استفاده می شود. این واحدهای کوچک زباله های ساختمانی و آب خاکستری را تمیز می کنند تا مصرف منابع اصلی آب آشامیدنی کاهش یابد. آنها به طور ایده آل با سقف های فولادی ضد زنگ کم روان و سیستم های زهکشی ترکیب می شوند تا جذب و استفاده از منابع آب غیر شرب را به حداکثر برسانند و اثرات زیست محیطی کلی سازه را حداقل نمایند.
مقدار بالای شاخص انعکاس خورشیدی (SRI) در اکثر سطوح ورق استیل لخت به اندازه ای بالا است که بتواند گرما را منعکس کند و از بین ببرد، به طوری که هنگام استفاده از سقف، دیوار و پانل های ضد آفتاب با شیب زیاد، نیازهای تهویه مطبوع کاهش می یابد. علاوه بر این، این عملکرد متکی به پوششی نیست که باید دوباره اعمال شود و در صورت انتخاب ورق استیل مناسب مقاوم در برابر خوردگی، روکش به مرور زمان خراب نمی‌شود.
مقدار بالای شاخص انعکاس خورشیدی (SRI) در اکثر سطوح ورق استیل لخت به اندازه ای بالا است که بتواند گرما را منعکس کند و از بین ببرد، به طوری که هنگام استفاده از سقف، دیوار و پانل های ضد آفتاب با شیب زیاد، نیازهای تهویه مطبوع کاهش می یابد. علاوه بر این، این عملکرد متکی به پوششی نیست که باید دوباره اعمال شود و در صورت انتخاب ورق استیل مناسب مقاوم در برابر خوردگی، روکش به مرور زمان خراب نمی‌شود.

معماری:

اگرچه ورق استیل تنها در اواسط دهه 1920 در دسترس طراحان قرار گرفت، اما تأثیر فوق العاده ای بر طراحی بین المللی داشته است. ورق استیل تا 80 سال خدمات را در پروژه های معماری با مشخصات بالا بدون خراب شدن ظاهر یا جایگزینی فلز ارائه کرده است. هنگامی که به درستی انتخاب، ساخته و نگهداری شود، باید عمر سازه را دوام بیاورد، حتی اگر این عمر قرن ها طول بکشد.


گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید