مقایسه ورق استیل 304 و 409

مقایسه ورق استیل 304 با 409

ورق استیل 304 یک ورق نگیر با ریز ساختار آستنیتی می باشد در حالی که ورق استیل 409 یگک ورق بگیر بوده و ریز ساختار فریتی دارد.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

بسیاری شرکت ها محصولات اگزوز استیل شان را تبلیغ می کنند همانگونه که درباره ورق استیل ساده چنین است. اکثر افراد (فروشندگان) برای مشخص نمودن تفاوت های میان ورق استیل 409 و ورق استیل 304 در لوازم شان خود را به زحمت نمی اندازند و لذا شما شاید بدون دانستن این تفاوت ها، فریب بخورید. تعدادی تفاوت های اصلی و عمده میان فلزاتی چون کربن دار، آهن دار، و مقاوم به خوردگی وجود دارد.
میزان مقاومت خوردگی لوله بستگی به محتوای کروم و نیکل موجود در آلیاژ دارد. استنلس 409 فلزی است که در آغاز برای صنعت اگزوز خودرو طراحی شده است. اگرچه به طور موفقیت آمیز در موارد کاربردی دیگری نیز در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. این آلیاژ توأماً از مزایای ذیل برخوردار است:
- مقاومت خوب دربرابر خوردگی ناشی از دمای بالا
- استحکام متوسط و نسبی
- شکل پذیری مطلوب
- قیمت ارزان و معمولی

 

مقایسه ورق استیل 304 و 409

 

محتوای کربن در آلیاژ 409، 0.03 % است. از سوی دیگر گرید 304 استنلس استیلی است آستنیتی و یکی از قدیمی ترین گونه های فولادهای زنگ نزن می باشد. معمولاً در ساخت لوازم خانگی به کار می رود و یکی از متداول ترین آلیاژهای قابل دسترس در حال حاضر است. میزان کربن آن 0.08 % می باشد. تفاوت در عددها و شماره ها است.
آلیاژ 409T پرکاربردترین استنلس استیل مورد استفاده در ساخت سیستم های اگزوز است. معمولاً در صداگیرها و بسیاری دیگر از قسمت های بازار قطعات یدکی این آلیاژ یافت می شود. این ترکیب (آلیاژ) حاوی کروم کافی برای مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از آب و هوای سردسیری یا مکان ها و جاده های نمک زده (در زمستان) که کمک به توسعه خوردگی می کنند، نیست. 409T به میزان 10.5 % تا 11.75 % کروم دارد حال آنکه مقدار نیکل آن تنها 0.5 % است.
استنلس 304 مرغوب ترین و با کیفیت ترین آلیاز مورد استفاده در عالم خودرو و بیشتر اوقات در سر اگزوزها، گیره ها و پشت بندها، پیچ و بولت ها و دیگر اجزاء و قطعات دیگر و چک خودروها یعنی در جاهایی که استحکام مقوله بسیار حائز اهمیت است، یافت می شوند. ورق استیل 304 چقرمه و تقریباً در برابر زنگ زدن، غیرقابل نفوذ می باشد زیرا حدود 20 % کروم و 10 % نیکل در آن موجود است. میزان بالای نیکل، گرید 304 را آلیاژی آستنیتی می سازد. به لحاظ وجود مقدار کم آهن، آلیاژ 304 در طول زمان و در معرض حرارت زیاد، رنگ آن به زردی می گراید. در واقع محتوای آهن این فلز آنقدر کم است که آهن ربا آن را جذب نخواهد کرد (غیرمغناطیسی)، و بدین ترتیب تشخیص 409T و 304T بسیار آسان خواهد بود.

بهترین گزینه چیست؟

سیستم های اگزوز از جنس ورق استیل 409 برای جاهایی که جاده های نمکی در آنها وجود ندارد، کفایت نموده و مناسب است. مقاومت آن نسبت به دما و حرارت اجازه می دهد از استحکام بالاتری برخوردار شود، و زنگ زدگی معمولاً نگرانی جدی به حساب نمی آید.
ورق استیل 304 برای ممانعت از زنگ زدن در نواحی شمالی در زمستان عالی است، لیکن در گرمای بیش از حد که در اغلب مناطق جنوبی دیده می شود مستعد به تغییر رنگ در اثر حرارت می باشد.

 

ورق استیل

 

چرا اگر ورق استیل 409 بادوام نیست از آن استفاده می شود؟

سازندگان خودرو دریافته اند که با ذخیره و صرفه جویی اندکی بودجه بیشتر در حین تولید البته با استفاده از استیل گرید 409 که ارزان تر است می توانند قیمت ها را پایین نگهدارند. سازندگان همچنین بازارهای هدف را رصد می کنند و در نظر می گیرند و اینکه آیا منافع استفاده از متریال گرانتر در تصمیم های خرید تفاوت ایجاد خواهد کرد یا نه؟


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید