ورق استیل بگیر در تولید قطعات و لوازم خودرو

ساخت لوازم خودروسازی با استفاده از ورق استیل بگیر

ورق استیل بگیر یا ورق استیل 430 یکی از گرید های استنلس استیل می باشد که خواص مغناطیسی داشته و مقاومت به خوردگی خوبی دارد.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

اکثر خودروسازان و افرادی که در این حیطه مشغول به فعالیت‌اند همواره به دنبال تولید و ارائه محصولات و قطعات باکیفیت بالاتری هستند. لازم است محصول موردنظر در کنار دوام بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردار بوده تا استفاده گسترده از آن در صنعت خودرو به‌صرفه باشد.
ورق استیل بگیر کاربردهای فراوانی در صنعت خودرو و تولید انواع قطعات آن را دارد. از این نوع ورق در بخش‌های مختلف به‌ویژه در تولید اگزوز خودرو استفاده می‌شود.

استفاده از ورق استیل بگیر در اگزوز خودرو

سیستم تخلیه دود خودرو و یا همان اگزوز، یکی از بخش‌های مهم در خودرو به شمار می‌رود که انتخاب متریال مناسب برای تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
تمامی احتراق‌ها و واکنش‌های شیمیایی که در خودرو اتفاق می‌افتد منجر به ایجاد دود می‌شود که این دود از طریق اگزوز از ماشین خارج خواهد شد.
کیفیت ساخت و قابلیت تحمل این واکنش‌ها و دودهای شیمیایی از نکات مهم در تهیه ورق استیل مناسب برای تولید اگزوز ماشین است.
اگزوز ماشین از قطعات مختلفی تشکیل شده که این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:
منیفولد خروجی
لوله‌های رابط
لوله اگزوز
مبدل کاتالیزوری
صداخفه‌کن 
لوله پخش دود

 

ورق استیل در خودروسازی

 

گسترده‌ترین کاربرد فولاد زنگ‌نزن و یا همان ورقه‌های بگیر استیل در بخش اگزوز ماشین بوده زیرا بسیار بادوام بوده و از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.
این نوع استیل به دلیل دارابودن خاصیت مغناطیسی به استیل بگیر مشهور بوده و کاملاً زنگ‌نزن و بادوام است.
از ورق‌های بگیر استیل در موارد دیگر همچون استفاده در بدنه موتورسیکلت‌ها نیز استفاده می‌شود. بدنه موتورسیکلت به دلیل مجاورت مداوم با انواع گردوغبار و سنگ‌ریزه و بادوباران، می‌تواند به‌سرعت دچار آسیب و خوردگی شود.
استفاده از این نوع ورق می‌تواند تا میزان زیادی از این مشکلات جلوگیری کند. همچنین نظافت قطعات ساخته شده با این نوع ورق استیل، بسیار راحت بوده و کاربر می‌تواند با تمیزکردن مداوم آن بر عمر قطعات خودرو و یا موتورسیکلت بیفزاید.
استفاده از ورق‌های بگیر استیل در بدنه و قطعات خودرو می‌تواند موجب کلاهش ۱۰ در صدی در وزن نهایی آن شود که این کم‌شدن وزن می‌تواند به کاهش مصرف سوخت تا میزان ۵ درصد در این خودرو بینجامد.

تولید ورق‌های استیل

در تولید ورق‌های استیل از آلیاژهای مختلف با نسبت‌های متفاوتی استفاده می‌شود. لازم است برای هر نوع مصرف و کاربردی، ورق‌های استیل با آلیاژهای مختلف تولید شوند. آلیاژهای به‌کاررفته در ورق‌های استیل نقش زیادی در میزان انعطاف‌پذیری و کشش آن خواهند داشت. 

آشنایی با ورق استیل ۴۳۰

ورق استیل ۴۳۰ یکی از بهترین ورق‌های استیل و از نوع بگیر بوده که به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری بالا در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.
این نوع ورق استیل دارای قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌توان در بخش‌های زیادی از صنایع ساخت قطعات خودرو از آن بهره برد. ورق ۴۳۰ خاصیت مغناطیسی داشته و به همین دلیل آهن‌ربا را جذب می‌کند.
درعین‌حال ضدزنگ است و می‌تواند در مقابل پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی را از خود نشان دهد.
استیل‌های بگیر ۴۳۰ دارای دو نوع مات و براق هستند و بسته به نیاز می‌توان از هرکدام از آنها استفاده کرد.
جالب است بدانید این نوع ورق دارای مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی همچون اسید نیتریک بوده و می‌توان آن را در بسیاری از کاربردهای شیمیایی نیز مورداستفاده قرارداد. چگالی ورق‌های استیل بگیر ۴۳۰ 7/۸ بوده و این عدد به دلیل وجود کروم در ترکیبات این نوع استیل است.
در حال حاضر کشورهای بسیاری، ورق استیل بگیر را تولید می‌کنند. مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده این نوع ورق کشورهای چین، روسیه، هند و تایوان هستند که این محصول از این کشورها وارد ایران می‌شود.
از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق ۴۳۰ استیل می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر خوردگی

داشتن مقاومت در برابر حرارت و گرما
قابلیت شکل‌پذیری بالا و...

مقاومت بالای ورق استیل در برابر خوردگی

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب ورق استیل، مقاومت آن در برابر خوردگی است. ورق‌های ۴۳۰ با داشتن این قابلیت و مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی می‌توانند بهترین گزینه برای ساخت قطعات خودرو باشند.

 

ورق استیل نسوز در خودروسازی

 

مقاومت بالا در برابر حرارت

در انواع ورق‌های استیل مدل ۴۳۰ ، مقاومت به گرما و حرارت بسیار بالا بوده و می‌توان تا میزان زیادی به این نوع ورق حرارت داد. به‌طورکلی میزان مقاومت حرارتی این نوع ورق‌ها ۸۷۰ درجه سانتیگراد بوده و تا این میزان می‌تواند در مقابل اکسیداسیون مقاومت کند. همچنین این نوع ورق می‌تواند تا ۸۱۵ درجه در حرارت مداوم باقی بماند.
از ورق‌های ۴۳۰ استیل در موارد متعددی استفاده می‌شود که برخی از این موارد عبارت‌اند از:
استفاده در ساخت لوازم‌خانگی
تولید انواع قطعات خودرو و سیم‌کشی آن
ساخت پانل یخچال
ساخت قطعات داخلی خودرو
ساخت لولا
ساخت حلقه‌های اجاق‌گاز

قیمت ورق استیل بگیر

قیمت ورق استیل 430 به عوامل مختلفی مربوط است این عوامل می‌تواند شامل نرخ ارز، نوسانات بازار، تغییر در قیمت مواد اولیه و... باشد. همچنین کشور تولیدکننده این نوع ورق نیز در قیمت خرید آن دخیل است.
ورق‌های استیل به‌صورت کیلویی به فروش می‌رسند و نوع آلیاژ و همچنین میزان ضخامت آن نیز می‌تواند در این قیمت‌گذاری تأثیر داشته باشد.

کلام آخر

ورق استیل بگیر یکی از متداول‌ترین انواع استیل در صنایع مختلف است که مقدار قابل‌توجهی کروم در فرمولاسیون خود دارد همچنین این فلز جزو فولادهای کم‌کربن به شمار می‌رود.
این نوع ورق استیل قابلیت اجرای عملیات گرمایی بسیار بالا را نداشته و در دماهای زیر صفر نیز شکننده می‌شود. به دلیل قیمت مناسب، قابلیت ضدخوردگی و زیبایی ظاهری در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد.
یکی از پرکاربردترین موارد استفاده ورق استیل ۴۳۰ استفاده آن در ساخت قطعات خودرو و به‌ویژه تولید اگزوز ماشین است.
به دلیل داشتن قابلیت‌های فراوان و همچنین انعطاف‌پذیری بالا از این فلز در تولید اگزوز ماشین استفاده می‌شود. این فلز همچنین قابلیت مقاومت شیمیایی را نیز دارا بوده و به‌راحتی می‌توان از آن در کاربردهای شیمیایی نیز استفاده کرد.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید