ذخیره سازی مواد دارویی با استفاده از مخازن استیل

ساخت مخازن دارویی با استفاده از ورق استیل 321

ورق استیل 321 بدلیل مقاومت به خوردگی بالایی که دارد با مواد دارویی ترکیب نشده و ازین رو میتوان این گرید را گرید مناسب جهت ساخت مخازن دارویی دانست.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

آلیاژ 321 یک فولاد ضد زنگ بوده که خانواده‎‌ای از گریدها هستند و به دلیل شکل پذیری، خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی شناخته شده هستند. ورق استیل 321  با تیتانیوم تثبیت می‌شود و در مقابل بارش کاربید کروم و در مواجهه با دمای بیش از 800 درجه فارنهایت مقاوم است.     
به طور معمول ویژگی‌هایی همچون دوام، سهولت در نگهداری و بهداشت یکی از نگرانی‌های ساخت مخازن دارویی بوده که استفاده از این ورق استیل می‌تواند این نگرانی را رفع سازد. این ورق‌ها به عنوان ماده‌ای در تولید مخازن ذخیره، پمپ‌ها، سیستم‌های لوله کشی یا مبدل‌های حرارتی، کوره‌ها، اتصالات یا شیرها استفاده می‌شوند و به خوبی می‌توانند استانداردهای کیفیت صنایع دارویی و بیوشیمیایی را برآورده کنند.

ساخت ورق استیل 321 به چه صورت انجام می‌شود؟

این فولاد که از خانواده گریدها بوده و به صورت ضد زنگ تولید می‌شوند در ابتدا با افزودن یک سری عناصر همچون وانادیوم و نانوبیم در طول یک عملیات طولاتی ایجاد می‌شود که این دو عنصر در طول این عملیات ذوب می‌شوند. پس از این عملیات ورق‌های ایجاد شده با کمک یک فن خنک کننده ایجاد شده و در طول ساخت ویژگی‌های مهم این ورق‌ها یعنی استقامت بالا و انعطاف پذیری پایین در آن حفظ می‌شود.    
این ورق‌های استیل یک نوع فولاد ضد زنگ بوده که مقاوم در برابر حرارت است و به گونه‌ای ساخته شده که در برابر آهنربا مقاوم بوده و جذب آن نخواهد شد. تمامی این موارد از جمله ویژگی‌های اصلی این ورق‌ها و دلیل مهم استفاده از آنها در مخازن دارویی است. استیل 304 یک نوع بهبود یافته و توسعه یافته‌تر از ورق استیل 304 بوده زیرا این استیل در برابر خوردگی و سایش مقاوم‌تر از نوع 304 هستند.

 

مخزن استیل

 

ویژگی‌های مهم ورق استیل ضد زنگ 321

از جمله ویژگی‌های مهم ورق استیل 321 که یک نوع فولاد ضد زنگ و مورد استفاده در صنعت بهداشتی و دارویی بوده شامل موارد زیر است:
•    شکل پذیری: از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این استیل می‎توان به خاصیت فوق العاده آن در شکل پذیری اشاره کرد.
•    مقاومت بالا: این ورق‌های استیل باید مقاومت خوبی در برابر خوردگی نشان دهند و بتوانند یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کنند.
•    مقاوم در برابر ترک خوردگی: این ورق استیل در برابر سوراخ شدن و ترک خوردگی بسیار مقاوم است.
•    سهولت در تمیزی: تمیز کردن این ورق‌ها بسیار آسان بوده و در مواقعی که آلودگی این مخازن یک نگرانی مهم به شمار می‌رود استفاده از آنها بسیار موثر خواهد بود.
•    مقاوم در برابر حرارت: برخی از گریدهایی که از فولاد ضد زنگ آستنیتی ساخت می‌شوند در معرض دمایی در محدوده کروم بین 800 تا 1500 درجه فارنهایت قرار می‌گیرند اما آلیاژ فولاد ضد زنگ 321 به دلیل تثبیت تیتانیوم به کار رفته در آنها این چنین نخواهند بود. 
•    دارای مقاومت در برابر خزش، گسیختی و دمای پایین: این فولاد ضد زنگ در مقایسه با آلیاژهای 304 و 304L، مقاومت بالاتری را در برابر خزش و گسیختگی ارائه می‌دهند و زمانی که در معرض دمای پایین قرار می‌گیرند می‌توانند مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. 
•    قابلیت استفاده با اسیدهای آلی: مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل 321 نسبت به استیل 304 بالاتر بوده و می‌تواند با اکثر اسیدهای آلی رقیق شده و محلول‌های سوزاننده بدون کلرید و فلوراید در دماهای متوسط استفاده شود.
•    قابلیت جوش: آلیاژ فولاد ضد زنگ 321  قابل جوش بوده و با روش‌های استاندارد ساخت مخازن دارویی قابل پردازش است. 

موارد استفاده از ورق استیل 321

همان‌طور که ملاحظه کردید این ورق‌های استیل به دلیل ویژگی‌های مناسبی که دارند و در برابر انواع خوردگی، حرارت و غیره مقاوم هستند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:
•    صنعت داروسازی
•    صنعت بهداشتی
•    صنعت الکتریکی
•    صنعت ساختمان سازی
•    صنعت هوافضا
•    صنایع شیمیایی
•    صنایع پتروشیمی
•    و غیره
در حال حاضر این ورق‌های استیل در ضخامت، ابعاد، وزن و سایر موارد مختلف تهیه و تولید می‌شوند به گونه‌ای که قیمت ورق استیل 321 بسته به موارد اشاره شده و کابرد آنها در صنایع مختلف می‌تواند متفاوت از دیگری باشد.

 

مخازن استیل

 

چرا از ورق استیل 321 برای ساخت مخازن دارویی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید صنایع دارویی از جمله مهم‌ترین صنایع به شمار می‌رود که به طور مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد به همین دلیل باید در تولید داروها از مخازنی استفاده شود که دارای ویژگی‌های مهم و اساسی باشند. از این نوع ورق استیل در تولید بسیاری از تجهیزات فرآوری داروها استفاده می‌شود و دلیل آن نیز این است که این آلیاژ حاوی نیکل و مولبیدن بوده که این دو عنصر نقش بسیار مهمی در تولید مخازن دارویی دارند.    
به دلیل اهمیت بالای صنایع دارویی باید از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کرده و به رعایت دستورات مهم پرداخت. ما در طول این مطلب در خصوص ویژگی‌ها و کاربرد مختلف ورق‌های استیل 321 پرداختیم و توضیحات اساسی را خدمت شما ارائه دادیم.     
بنابراین در حال حاضر می‌دانید که به دلیل مقاومت بالا و ضد زنگ بودن این آلیاژ از آن در تولید انواع مخازن همچون مخازن دارویی استفاده می‌شود زیرا این ورق‌های استیل از آسیب و بسیاری از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کرده و می‌توانند از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.     
در خصوص قیمت ورق استیل 321 باید این نکته را خدمت شما عرض کنیم که این ورق‌های استیل به دلیل ترکیبات آلیاژی و موارد مختلفی که موجب تولید آنها می‌شود، دارای قیمت گران‌تری نسبت به سایر گریدهای استیل هستند.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید