خصوصیات و مشخصات ورق استیل 309

معرفی کامل ورق استیل 309

مواد اصلی تشکیل دهنده ورق استیل 309، آهن و کروم هستند که بیش از 80 درصد آلیاژ را تشکیل می دهند. علاوه بر این ها از نیکل و منیزیم نیز در ساخت آن استفاده می شود

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق های استیل ضد زنگ از محبوب ترین انواع ورق استیل هستند که در ساخت آن ها از آلیاژها مختلفی استفاده می شود. معمولا درصد کروم در ورق استیل ضد زنگ بالا است و به همین دلیل مقاومت این نوع ورق استیل نسبت به خوردگی زیاد است. ورق استیل ضد زنگ را می توان از لحاظ ساختار کریستالی به سه دسته فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم کرد. ورق استیل 309 یکی از گریدهای معروف فولاد ضد زنگ است که در این مقاله قصد دارید با ویژگی های این محصول بیشتر آشنا شویم.

مشخصات فیزیکی ورق استیل 309

مواد اصلی تشکیل دهنده ورق استیل 309، آهن و کروم هستند که بیش از 80 درصد آلیاژ را تشکیل می دهند. علاوه بر این ها از نیکل و منیزیم نیز در ساخت آن استفاده می شود. در جدول زیر درصد دقیق هر یک از فلزات به کار رفته در ورق استیل 309، همراه با جزئیات قابل ملاحظه است. همچنین چگالی ورق استیل گرید 309، 8 گرم در سانتی متر مکعب و نقطه ذوب آن در دمای 1455 درجه سانتی گراد است.

ردیف ماده درصد
1 آهن 60
2 کروم 23
3 نیکل 14
4 منیزیم 2
5 سیلیکون 1
6 کربن 0.2
7 فسفر 0.045
8 سولفور 0.030


بررسی مقاومت ورق استیل 309

ورق استیل 309 مقاومت حرارتی بالایی دارد و در برابر خوردگی نیز مقاوم است. به همین دلیل استفاده از این ورق استیل در کاربردهایی که دما بالا است و همچنین لازم است قطعات در برابر اکسیداسیون مقاوم باشند توصیه می شود. علاوه بر این استیل 309 مقاومت کششی و خزشی خوبی در دمای بالا از خود نشان می دهد. آلیاژ گرید 309 در محیط ها دریایی نیز عملکرد خوبی دارد و از آلیاژ گرید 304 مناسب تر است. 
فولاد ضد زنگ 309 به عملیات حرارتی واکنش نشان نمی دهد و استحکام و سختی آن را با کار سرد می توان بالا برد. ورق استیل 309 در دمای بین 1038 تا 1121 درجه سانتی گراد آنیل می گردد و سپس در آب خاموش می شود. آنیل کردن فرآیندی است که موجب تغییر شکل و تغییر خواص ورق استیل می شود؛ طی این فرآیند به ورق استیل گرما داده می شود و در دمای مشخصی فلز آماده تغییر شکل و ماشین کاری می گردد. همچنین خاصیت الکتریکی و قابلیت کار سرد روی ورق نیز تغییر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

 

ورق استیل 309

 

دلیل استحکام بالای ورق استیل 309

مهم ترین دلیل استحکام بالا و مقامت مطلوب ورق استیل گرید 309 وجود ترکیب نیکل و کربن در آن است. دو گرید معروف آلیاژ 309 عبارتند از گرید 309s  و گرید e 309. آلیاژ e 309 کربن بیشتر و نیکل کمتری در ترکیب خود دارد؛ همین امر موجب می شود تا مقدار کشیدگی آن نسبت به آلیاژ 309s  کمتر باشد.

قابلیت فرم پذیر و جوشکاری

ورق استیل گرید 309 قابلیت فرم دهی، کشش و حکاکی خوبی دارد و با کمک آنیل کردن نیز می توان سختی این ورق را کاهش داد؛ به این صورت فرم دهی و شکل پذیر آن راحت تر انجام می شود. البته باید توجه شود که به صورت کلی، گرید 309 قابلیت فرم پذیری کمتری نسبت به سایر گریدهای سری 300 دارد. قابلیت جوشکار گرید 309 نیز بالا است؛ برای جوشکاری مطلوب، بهتر است فیلر مورد استفاده، از جنس خود فلز باشد.

کاربردهای ورق استیل 309

ورق استیل گرید 309 کاربردها متنوعی دارد. به عنوان مثال از این ورق استیل در ساخت دیگ بخار یا بویلر، اجزای کوره، روکش اجاق گاز، ورق های فایرباکس و دیگر ظروف با دمای بالا استفاده می شود. ورق استیل 309 یکی از پر طرفدار ترین ورق های استیل صنعتی است؛ به طوری که از آن در صنایع مختلف از جمله ساخت ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات خودرو سازی و ساخت تاسیسات انتقال گاز و نفت استفاده می شود.
به علت مقاومت بالای این محصول در برابر خوردگی، از آن در ساخت تجهیزات محیط های شیمیایی و آزمایشگاهی استفاده می شود. وجود کربن در ساختار ورق استیل 309 موجب می شود تا در محیط های مرطوب، مقاومت ورق در برابر خوردگی بالا باشد و به علت وجود کروم در این آلیاژ، در برابر حرارت نیز به سادگی خوردگی پیدا نخواهد کرد. سایر کاربردهای ورق استیل 309 عبارتند از:
•    ساخت تجهیزات کارخانه تولید کاغذ
•    قطعات اگزوز خودرو
•    صنایع موشکی و هوایی، ساخت موتور جت و هواپیما
•    استفاده در نیروگاه ها
•    و...

 

کاربرد ورق استیل 309

 

قیمت ورق استیل 309

قیمت ورق استیل 309 بر اساس نوع آن متغیر است. عواملی مانند وزن ورق استیل، ضخامت، ابعاد آن و نوسانات ارزی،  نقش موثری در تعیین قیمت دارند. ضخامت های متنوعی برای گرید 309 وجود دارد و از 1 میلیمتر تا 20 میلیمتر متغیر است؛ صنعتگران باید بسته به کاربرد، ضخامت ورق را تعیین نمایند. نوع مشبک استیل 309 نیز وجود دارد که به علت وزن کمتر، قیمت پایین تری دارد. جهت اطلاع از قیمت ورق استیل 309 می توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله با ورق استیل 309 آشنا شدیم. ترکیبات شیمیایی و خواص فیزیکی آن را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که این آلیاژ فولادی، مقاومت حرارتی بالایی دارد و در برابر خوردگی نیز مقاوم است. همچنین کاربردهای متنوع ورق استیل 309 در صنایع و کارخانجات مختلف را بررسی نمودیم. باید دقت شود که پیش از انتخاب محصول مورد نظر برای کار، حتما خواص و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گیرد تا انتخاب فلز به درستی صورت گیرد. برای انتخاب بهتر ورق استیل مناسب در کاربردهای خاص، می توانید از کارشناسان این حرفه، مشورت و کمک بگیرید.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید