چرا در تولید ماشین لباسشویی از ورق استیل 304 استفاده می شود

تولید ماشین لباسشویی از ورق استیل 304

ورق استیل نگیر برپایه اصلاحات انجام شده روی ورق استیل 302 ساخته شده است. این گرید حاوی کروم و نیکل یا همان عناصر غیر آهنریایی است.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات


مقدمه

امروزه ماشین لباسشویی وسیله ای که وجود آن نه تنها در منازل بلکه در رختشویی های هتل ها و بیمارستان ها ضرروی است. اگر بخواهیم از اولین ماشین های لباس شویی مثالی بزنیم، در اوایل دهه 1800 میلادی اولین ماشین لباسشویی مکانیکی تولید شد. در آن زمان اکثر ماشین های لباسشویی با نیروی دست کار می کردند. با گذشت زمان در اوایل دهه 1900 میلادی لباسشویی های خانگی مجهز به موتورهای الکتریکی توسط چندین شرکت مختلف ساخته و روانه بازار شدند. 

ماشین لباسشویی از قسمت های مختلفی شامل لوله تغذیه آب، همزن، درام یا مخزن شستشو، تسمه، یاتاقان، شلنگ ورود و خروج آب، موتور الکتریکی، پمپ آب و .... ساخته شده است. اما آنچه حائز اهیمت است متریالی است که در قسمت های مختلف لباس شویی به کار رفته می شود به گونه ای که عوامل مختلفی نظیر کیفیت، بازده کاری در آن دخیل هستند. همچنین باید توجیه اقتصادی نیز داشته باشند. 
با ذکر این مثال به شرح بیشتر این موضوع می پردازیم. در قسمت های داخلی ماشین لباسشویی به دلیل تماس مستقیم با آب، مواد شوینده و لباس ها باید از متریالی استفاده شود که ضمن مقاومت به خوردگی از دوام بالایی نیز برخوردار باشد. در اینجا بهترین گزینه برای استفاده در این قسمت استنلس استیل ها هستند. از بین انواع گریدهای استنلس استیل ورق استیل 304 در ساخت درام شستشوی ماشین لباسشویی کاربرد فراوان دارد. اما علت این امر چیست؟
در ادامه برای پاسخ این سوال به شرح بیشتر ورق استیل 304 یا همان ورق استیل نگیر می پردازیم. 

 

ماشین لباسشویی

 

معرفی ورق استیل 304

ابتدا باید گفت ورق استیل نگیر برپایه اصلاحات انجام شده روی ورق استیل 302 ساخته شده است. این گرید حاوی کروم و نیکل یا همان عناصر غیر آهنریایی است. این آلیاژها در واقع همان ورق استیل نگیر هستند. نگیر بودن این نوع گرید به منزله ی خواص غیرمغناطیسی به دلیل ساختار آستنیتی شان است. این نوع ورق استیل در گریدها، ابعاد و سطوح مختلف ساخته و روانه بازار می شوند. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این ورق استیل می توان به شکل پذیری عالی و قابلیت جوش پذیری آن اشاره نمود. 

خواص مکانیکی ورق استیل  

•    استحکام کششی 

توانایی و مقاومت ورق استیل نگیر در برابر پارگی تحت کشش از جمله مهم ترین خواصی است که موجب تنوع کاربرد این نوع گرید استیل شده است. 

•    استحکام تسلیم 

به طور کلی انتقال یک ماده از ناحیه الاستیک به پلاستیک در اثر نیروی تنش مشخصی صورت می گیرد. به این نیروی مشخص استحکام تسلیم گفته می شود که جزء فاکتورهای مهم در طراحی های مهندسی است. 

•    ازدیاد طول یا الانگیشن 

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق استیل نگیر انعطاف پذیری است. در واقع انعطاف پذیری به عنوان معیاری جهت اندازه گیری میزان تغییر شکل در نقطه شکست به کار می رود. 

مقاومت به خوردگی ورق استیل 304

همان طور که پیش تر گفته شد از جمله ویژگی های منحصر به فرد ورق استیل نگیر مقاومت آن در برابر خوردگی است. به طور کلی میزان مقاوت این نوع ورق استیل در برابر خوردگی و تنش های محیطی در شرایط گوناگون آب و هوایی و محیط های تهاجمی متفاوت است. اما سر منشأ اصلی مقاومت این گرید در برابر خوردگی در واقع عنصر کروم به کار رفته در ساختار آن است که موجب می شود تا این آلیاژ در برابر محلول هایی نظیر اسیدسیتریک مقاوت خوبی از خود نشان دهد. همچنین وجود نیکل در ساختار آن موجب مقاومت این آلیاژ در برابر محلول هایی مانند اسید فسفوریک شده است. 

قابلیت جوشکاری ورق استیل 304 

ورق استیل نگیر دارای قابلیت جوشکاری با همه ی روش های استاندارد جوشکاری هم با فیلر و هم بدون فیلر است. به طور کلی جوشکاری آلیاژهای 304 و 304Lبه وسیله ی الکترودهای 308 و 308L انجام می شود. نکته ای در اینجا حائز اهمیت است این است که؛ ورق استیل نگیر ضخیم به منظور رسیدن به حداکثر میزان مقاومت به خوردگی ممکن است پس از اتمام جوشکاری به عملیات حرارتی آنیل نیازمند باشد. 

قیمت ورق استیل 304

همان طور که گفته شد ورق استیل نگیر در بین صنعتگران بسیار محبوب است. و طرفداران زیادی در سطح بازار دارد. ورق استیل 304 در ابعاد و سطوح مختلف به بازار فروش عرضه می شود. قیمت ورق استیل نگیر مانند هر محصول دیگری تحت تأثیر عوامل مختلف متفاوت است. از جمله فاکتورهایی که در میزان قیمت ورق استیل نگیر دخیل هستند می توان به قیمت جهانی نیکل، نوسانات ارز، میزان تقاضا و .... اشاره کرد. 

 

ورق استیل در ماشین لباسشویی

 

 سخن پایانی 

از ویژگی های ورق استیل نگیر که پیش تر به آن ها اشاره کردیم می توان فهمید که گزینه ی خوبی جهت ساخت مخزن یا درام ماشین لباسشویی است. علاوه بر موارد گفته شده از دیگر ویژگی های متمایز کننده مخزن استیل نسبت به انواع پلاستیکی آن می توان به دوام بالا، سرعت چرخش بالاتر حین شستشو، عدم باقی ماندن بو و لکه، عدم آسیب رساندن به البسه هنگام شستشو و ..... اشاره نمود. اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم بین درام ساخته شده از پلاستیک و درام استیل می توان گفت درام استیل در طی دوران کاری ماشین لباسشویی موجب عدم جذب بو و لکه در لباس ها می شود، اما برخلاف آن درام ساخته شده از مواد پلاستیکی در معرض بو و جذب لکه هستند. از طرفی دیگر درام‌های پلاستیکی در دراز مدت در اثر استفاده دچار ساییدگی می شوند که همین امر موجب به وجود آمدن پستی و بلندهایی (در مقیاس میکروسکوپی) می شود که سبب گیر کردن و سرانجام آسیب رساندن به البسه می شود. این در حالی است که سطح صاف ورق استیل نگیر در حین شستشو هیچ گونه آسیبی به لباس ها نمی رساند. 
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید