نقش استنلس استیل در تولید سازه های ساحلی

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت سازه های ساحلی چیست؟

ورق استیل آلیاژی از فلز آهن است که با عناصری مانند کربن، تیتانیوم، کروم و ... ساخته می شود.درصد مختلف هر عنصر تعیین کننده نوع گرید استیل می باشد.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات


ورق استیل چیست؟

ورق استیل آلیاژی از فلز آهن است که با عناصری مانند کربن، تیتانیوم، کروم و ... ساخته می شود، از این رو درصد های مختلف ترکیب این عناصر با یکدیگر، آلیاژ هایی با درصد های مختلف به دست می آید که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. البته باید توجه داشت که در تمامی این آلیاژ ها، آهن عنصر پایه و اساسی است و بیشترین درصد را از آن خود می کند.
ورق های استیل در گرید های مختلف تولید می شود که بسته به کاربرد های مختلفشان در صنایعی مانند الکترونیک، تراشه سازی، خودرو سازی، هواپیما سازی و بسیاری از صنایع دیگر به کار می روند و جزء پرمصرف ترین فلزات جهان هستند که در دنیای امروز، زندگی بدون آن تقریبا ناممکن خواهد بود. در ادامه به بررسی استیل گرید 316 می پردازیم که یکی از پرمصرف ترین استیل ها در صنعت به شمار می رود و ویژگی های منحصر به فردی داراست که آنرا از دیگر فلزات متمایز می کند و حوزه استفاده بسیار گسترده ای دارد.

 

محیط ساحلی و استیل

 

ورق استیل 316 چیست؟

ورق استیل 316، گریدی از فلزات استیل است که به مانند استیل 304 از کروم، نیکل، کربن و سایر عناصر دیگر ساخته شده است، اما تفاوت فاحش این دو، درصد مولیبدن موجود در استیل 316 است که عنصر مولیبدن باعث می شود که خواص مکانیکی و مقاومتی استیل 316 بهتر از استیل 304 باشد و در شرایط یکسان مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهد. این فلز دارای دو نوع پر کربن و کم کربن است که نوع کم کربن برای اموری که در آن ها جوشکاری انجام می شود مناسب تر است چرا که نوع پر کربن در مقابل رسوب کاربید نسبت به نوع کم کربن ضعیف تر عمل می کند.
ورق استیل 316 با توجه به خصوصیات غیر واکنشی که به لطف عنصر مولیبدن داراست، می تواند در شرایطی که احتمال واکنش دادن گریدهای دیگر استیل وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد و عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد.
از مهم ترین ویژگی های استیل 316 می توان به: استقامت در مقابل زنگ زدگی، استقامت در برابر گرما و مناسب بودن برای جوشکاری اشاره کرد. استیل 316 در مقایسه با استیل 304 مقاومت بسیار بهتری در شرایط کلری و شرایطی که انواع نمک ها وجود دارند که باعث ایجاد رسوب و خوردگی در فلزات می شوند را از خود نشان می دهد و این ویژگی باعث شده است تا از این ورق در ساخت سازه هایی استفاده شود که در محیط هایی قرار دارد که خورنده هایی مانند اسید ها، باز ها، نمک ها و ... وجود دارد؛ از این رو این فلز را ورق استیل ضد اسید می نامند.
این گرید از آنجا که در محیط های اسیدی و پر نمک عملکرد بهتری از خود نشان می دهند بهتر است در ساخت وسایلی به کار رود که در اکثر اوقات در تماس مستقیم با محیط های شور مانند آب دریا هستند؛ چرا که باعث افزایش عمر و کارایی محصول نهایی می شوند.

کاربرد های استیل 316

همانطور که پیش تر اشاره شد، گرید 316 به دلیل وجود مولیبدن در خود، خاصیت ضدخوردگی دارد و عمده مصرف آن در اماکن و دستگاه هایی است که در تماس با مواد خورنده و اکسید کننده هستند. از این رو این فلز را در ساخت و تولید دستگاه هایی مانند تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات داروسازی، مخازن مواد اسیدی، ساخت صنایع پتروشیمی، تجهیزات صنایع غذایی و ... به کار می برند.
همچنین این فلز در ساخت سازه های ساحلی و سازه هایی که در تماس مستقیم با آب دریا هستند و یا ساخت قطعات جانبی و اتصالات قایق ها و کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که خاصیت ضدخورندگی این فلز و ورق استیل ضد اسید بودن آن باعث می شود که در برابر آب شور دریا که ممکن است حاوی بسیاری از ترکیب های اکسید کننده و خورنده باشد، مقاومت کافی از خود نشان دهد و باعث افزایش طول عمر وسایلی شود که به وسیله استیل 316 ساخته می شوند.

 

ورق استیل در محیط ساحلی

 

 قیمت ورق استیل 316

این گرید با توجه به خاصیت هایی که دارد و البته با توجه به ابعاد، ضخامت و نوع خود فلز که دو نوع کم کربن و پر کربن است، قیمت گذاری می شود. اما باید توجه داشت که استیل316 پر کربن و کم کربن، تفاوت قیمتی فاحشی با یکدیگر ندارند. استیل 316 از آنجا که مولیبدن در ترکیب خود دارد، قیمت پایه بیشتری به نسبت استیل 304 دارد، اما از آنجا که ممکن است ویژگی های خاصی را نسبت به گرید های دیگر نداشته باشد، قیمت آن از دیگر گرید ها ممکن است پایین تر یا بالاتر باشد؛ در کل این فلز به عنوان فلزی میان قیمت شناخته می شود. در ایران قیمت های خالص آن به مانند سایر نقاط جهان بر اساس استاندارد های جهانی محاسبه می شود که پایه این قیمت از 4 دلار به ازای هر کیلوگرم آغاز می شود و با توجه به افزایش ضخامت و ابعاد، قیمت افزایش می یابد. این فلز در مقایسه با فلز استیل 304 فلز گران قیمت تری محسوب می شود و در مکان هایی که می شود از ورق استیل 304 استفاده کرد، استفاده کردن از استیل 316 صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اما اگر شرایط به گونه ای باشد که نیاز به خواص ویژه استیل 316 باشد، قطعا پرداخت هزینه هنگفت تر برای استیل 316 بهتر و مناسب تر است. 
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید