نقش استیل نسوز در کوره

کاربرد ورق استیل نسوز در کوره دوار

کوره دوار وظیفه انتقال گرما، خروج گازهای حاصل از سوخت، خروج غبارها و دودهای حاصل از سوخت ماده خام اولیه و خارج کردن مواد ذوب شده نهایی را بر عهده خواهند داشت.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات


مقدمه

کوره های ذوب مواد، یکی از مهم ترین عناصر صنایع برای تولید مواد اولیه مانند سیمان، آهک، مس و دیگر فلزها هستند. این کوره ها در سه حالت ثابت، متحرک و دوار ساخته می شوند که هر یک با توجه به ظرفیت و ساختاری که دارند، نقش های متفاوتی در صنایع ایفا می کنند. برای ساخت این کوره ها نیز باید از مواد مقاومی مانند ورق استیل نسوز استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت دارد و دوام و کارآیی کوره بالا می برد. در این مطلب قصد داریم به کاربرد ورق استیل 310 در ساخت کوره دوار پرداخته و دلیل استفاده از آن را بررسی نماییم.

کوره دوار چیست؟ 

کوره دوار نوعی کوره ذوب موارد است که اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط فردریک رنسام (Frederick Ransome) طراحی شد و برای ذوب فرآورده های نسوز مانند سیمان، آهک، گلوله سنگ آهن، آلومینا، ورمیکولیت، متاکاولین، تیتانیوم اکساید و... مورد استفاده قرار گرفت. این نوع کوره دارای محفظه ای دوار است که حول محوری افقی یا مایل می گردد و مواد خام را با استفاده از گرما و حرارت همرفتی ایجاد شده توسط یک مبدل حرارتی، به دمای مورد نظر برساند. البته کوره های دوار معمولاً از اجزای دیگری نیز تشکیل می شوند که وظیفه انتقال گرما، خروج گازهای حاصل از سوخت، خروج غبارها و دودهای حاصل از سوخت ماده خام اولیه و خارج کردن مواد ذوب شده نهایی را بر عهده خواهند داشت.

 

کور دوار استیل

 

مکانیزم کوره های دوار چگونه است؟ 

در واقع یک کوره دوار از سیستم های مختلف به هم پیوسته ای تشکیل شده که هر سیستم بخشی از فرایند کلی را بر عهده می گیرد و در نهایت کوره کار ذوب و تجزیه کنسانتره را انجام می دهد. بخش مبدل حرارتی از اجزای مختلفی ساخته می شود که وظیفه تبدیل مواد اشتعال زا (عموماً گاز مایع) به شعله و همچنین انتقال حرارت ایجاد شده به مخزن اصلی را بر عهده دارد. مخزن اصلی استوانه ای دوار است که به وسیله دینام های قدرتمندی در دو سویه استفاده به چرخش در می آید و مانع از رسوب مواد در انتهای مخزن می شود. چرخش پیوسته با سرعت ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که سبب ایجاد حرارتی ثابت در تمام مخزن شده و از رسوب مواد زائد در انتهای مخزن جلوگیری می کند.
در کوره های دوار سیستم مکنده داخلی وجود دارد که می تواند غبارها و گازهای ایجاد شده توسط سیستم را از مخزن خارج کند و کنسانتره اصلی را در درون کوره نگاه دارد. همچنین سیستم مکنده خارجی نیز باید وجود داشته باشد که گازهای ناشی از احتراق مبدل حرارتی را بدون خطر از فضای اتاق یا سوله ای که کوره دوار در آن قرار دارد، خارج کند. در کنار همه این موارد، معمولاً یک جک هیدرولیک نیز لازم است که با زاویه دادن به مخزن دوار، سبب خروج کنسانتره نهایی از یک سو و خروج ضایعات ایجاد شده از سوی دیگر شود که البته در کوره های مختلف این طراحی متفاوت است.

مواد مورد استفاده در تولید کوره های دوار

در بخش های مختلف کوره های دوار مواد اولیه مختلفی استفاده می شود که بسته به کاربرد این کوره ها و میزان دمایی که قرار است ایجاد کنند، متفاوت است. همچنین ظرفیت یک کوره نیز در نوع آلیاژ مورد استفاده آن تاثیرگذار خواهد بود. در بخش داخلی مخزن یک کوره دوار ممکن است از مواد مختلف نسوزی استفاده شود که کمترین واکنش را با مواد داخل مخزن داشته باشد. به عنوان مثال در کوره های دوار ذوب مس از کائولیت و سیلیس به منظور مقاومت بیشتر در برابر مس حرارت دیده و ضایعات احتمالی آن استفاده می شود.
لایه بیرونی مخازن در کوره های دوار عموماً از جنس فولاد هستند. دلیل اینکه از ورق استیل نسوز در ساخت بدنه خارجی این کوره ها استفاده می شود، مقاومت بالای این فلز در برابر تغییر شکل و انبساط ناشی از حرارت است. مثلاً ورق استیل 310 می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت داشته و در حرارت های بسیار بالا نیز هیچ تغییر شکلی نیابد. این موضوع برای طراحی یک کوره دوار بسیار اهمیت دارد؛ چرا که هر گونه واکنش از سوی آلیاژ انتخاب شده می تواند کارایی کوره را برای همیشه از میان ببرد. در قسمت مبدل حرارتی، مشعل و دودکش های خروجی گاز نیز از ورق استیل، ورق استیل مشکب 309 و دیگر انواع فولاد مقاوم استفاده می شود. این آلیاژها در برابر خوردگی و شعله مداوم مقاومت بسیار بالایی داشته و به دوام کوره کمک می کنند.

اهمیت خرید ورق استیل نسوز باکیفیت

بسیاری از تولیدکنندگان کوره در ایران با مسئله انتخاب و خرید ورق استیل باکیفیت روبرو هستند. فرایند ساخت فولاد و انواع آلیاژ استیل به گونه ای است که عدم رعایت استانداردهای جهانی می تواند باعث افت کیفیت آن شود. در واقع کیفیت یک ورق استیل نسوز تنها به مواد به کار رفته در تولید آن بستگی ندارد و به فرایند تولید نیز وابسته است. به همین دلیل تهیه استیل استاندارد و با کیفیت می تواند در محصول نهایی که در اینجا کوره دوار است، تاثیرگذار باشد. از این رو است که خرید استیل از یک تولیدکننده معتبر، می تواند برای سازندگان کوره اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

 

کوره دوار

 

خرید ورق استیل از گروه فلز

گروه فلز یکی از معتبرترین و بزرگ ترین وارد کنندگان انواع ورق استیل در ایران است که با شناسایی دقیق نیازهای صنعتی در ایران اقدام به واردات انواع استیل نسوز با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی می کند. این شرکت با هدف رفع نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی و در جهت توسعه پایدار صنایع سبک و سنگین در ایران، اقدام به تامین نیاز تولیدکنندگان انواع کوره، بویلر، آسانسور و پله برقی، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی و... می کند. تنوع بالای ورق های استیل موجود در این مجموعه به شما تولید کنندگان گرامی کمک می کند که تمامی نیازهای خود را با تضمین کیفیت و قیمت به صورت یکجا تهیه کنید.
همچنین مقالات موجود در وبلاگ این سایت به نشانی Felez.ir می تواند بسیاری از پرسش های صنعت گران را درباره انتخاب بهترین آلیاژ ورق استیل نسوز پاسخ دهد. به علاوه آن که مشاوران تخصصی این مجموعه نیز آماده پاسخگویی به پرسش های شما در این زمینه و استعلام قیمت به صورت تلفنی هستند. به این ترتیب شما می توانید بهترین آلیاژ را با توجه به نیاز خود یافته و آن را تهیه کنید.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید