کاربرد ورق استیل در محیط ساحلی و استخر

ورق استیل در استخرهای شنا و مناطق ساحل

ورق استیل به خاطر مقاومت به خوردگی اش وابسته به لایه بسیار نازک اکسید کروم است، مقدار کروم موجود در آن 10.5 درصد یا بیشتر باشد.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

به خاطر داشته باشید که حتی ورق استیل 316 گرید دریایی با پرداخت پولیش شده نیز فقط استنلس است ولی عاری از لکه و زنگ زدگی نیست و لازم است یک برنامه منظم تمیزکاری و پاکسازی برای آن اجرا شود.

عمل یا رفتار خورنده

مناطق ساحلی و استخرهای شنا برای هر نوع مواد یا مصالح ساختمانی از جمله ورق استیل، محیط های خیلی دشوار و ناگواری هستند. مهم این است که به خاطر داشته باشیم و حتی ورق استیل 316 گرید دریایی پولیش شده و براق فقط استنلس است و نه عاری از لکه برداشتن و زنگ زدگی و می بایست به طور منظم تمیز و پاک سازی شود. کلرید های آب استخر و آب شور و هوای دریا بر روی سطح ورق استیل باقی می ماند و به وسیله رطوبت و خیس شدن مداوم ناشی از پاشش و نتیجتاً تبخیر از روی سطح فلز، غلظت و تجمع باقیمانده های کلر بیشتر می شود.

 

استیل در استخر

 

ورق استیل به خاطر مقاومت به خوردگی اش وابسته به لایه بسیار نازک اکسید کروم است که بر روی سطح آن تشکیل شده در حالتی که مقدار کروم موجود در آن 10.5 درصد یا بیشتر باشد. این لایه به نام لایه پسیو یا غیرفعال (بی اثر) معروف است و اصل فلز که در زیر آن قرار گرفته مقاوم به خوردگی نیست. لایه پسیو و روی یک سطح تمیز از فلز خود به خود تشکیل می شود لیکن به وسیله آغشتگی به آهن، ذرات معلق در هوا و کلرید های موجود در آب شور می تواند آسیب ببیند.
محیط های استخرهای شنا در سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای متحول شده است علی الخصوص استخرهای تفریحی. آب با دمای بالاتر به علاوه ی ازدیاد تعداد استحمام کنندگان منجر می شود به سطوح بالاتری از مواد شیمیایی ضد عفونی کننده. ضد عفونی کننده ها معمولاً از کلرین هستند که با آلوده کننده های منتقل شده توسط استحمام کنندگان همراه شده و تشکیل کلرامین می دهند.
دمای هوا در سالن های استخر معمولاً حدود یک درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آب نگه داشته می شود. دمای زیاد آب به طرز چشمگیری پدیده خوردگی را تسریع می کند. رطوبت هوا در ساختمان های استخر از تبخیر آب استخر و قطعات ریز و کوچک ناشی از تلاطم آب ایجاد می شود که در استخرهای تفریحی امری به شدت معمول و رایج است. رطوبت بیشتر منجر به تقطیر آب در قسمت های سردتر بناها و در طول زمان و خنکی شبانه می شود. گردش مجدد هوای استخر روشی متداول است برای کاهش هزینه انرژی که باعث افزایش رطوبت می شود و در نتیجه افزایش آلاینده های هوای ساختمان ها.

 

کاربرد استنلس استیل در محیط ساحلی و استخر

 

بنابراین هوای داخل استخر های شنا یکی از خورنده ترین عواملی است که در محیط ساختمان های مربوطه آن یافت می شود و لذا اثرات آن بر روی مصالح یا متریال ها نیز در محیط، قابل ملاحظه تر از مکان هایی است که ورق استیل در آنها به طور مداوم به وسیله آب استخر در حال شستشو می باشد.
خوردگی به اشکال بسیار گوناگون می تواند توسعه یابد لیکن به طور معمول به شکل لکه های چای یا لکه های قهوه ای موضعی بر روی سطح ظاهر می شود که بسیار ناخوشایند و بد منظره اند و اگر چاره ای در این خصوص انجام نشود، می تواند بر سطح فلز آسیب دائمی وارد آورد. لکه چای یا اصطلاحاً زنگ چای معمولاً بر یکپارچگی ساختار مواد یا طول عمر آن تاثیری نمی گذارد و می توان آن را کنترل نمود. ورق استیل 316 حاوی درصد معینی از مولیبدن است که باعث تقویت ویژگی های مقاوم به خوردگی در آلیاژ می شود و این گرید برای این گونه محیط های ناگوار و خورنده توصیه شده است.
قیمت ورق استیل 316 با توجه به عناصر آلیاژی که دارد از گرید هایی مانند 304 مقداری بالاتر است.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید