بگیر و نگیر بودن ورق استیل به چه معنا است ؟

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر و بررسی نمونه های این ورق ها

ورق استیل با ریز ساختار آستنیتی خواص مغناطیسی ندارند و نگیر هستند. در مقابل سری 400 با ریز ساختار فریت و مارتنزیت بگیر می باشند.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

فهرست موضوعات


مقدمه

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. اگر در حوزه آهن و آلات فعال بوده باشید، احتمالا نام ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر را شنیده اید. اما آیا از جزئیات این دو مورد نیز باخبر هستید؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به ورق استیل بگیر و نگیر و همچنین به ویژگی های این دو مورد اشاره کنیم و شما را هرچه بهتر و بیشتر با این دو نوع ورق آشنا کنیم. ورق های استیل بگیر و نگیر را معمولا برای کاربردهای مختلفی استفاده می کنیم و به همین خاطر است که لازم است در خصوص ورق های استیل بگیر و نگیر اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید. 
ورق های استیل بگیر و نگیر صرفا به خاطر درصد موادی که در آن ها استفاده می شود می توانند تفاوت پیدا کنند و همین موضوع نشان می دهد که پروسه ساخت ورق ها بسیار متفاوت است و لازم است که توجه زیادی به آن ها شود. 

ورق استیل بگیر

ورق استیل بگیر اصطلاحی است که برای یک دسته از ورق های استیل که دارای خاصیت الکترومغناطیسی هستند، استفاده می شود. در واقع به زبان و بیان ساده می توانیم بگوییم که ورق های استیل بگیر جذب آهنربا می شوند و همین موضوع سبب می شود که برای برخی از کاربردها گزینه بسیار مناسبی باشند و برای برخی دیگر از کاربردها به هیچ وجه گزینه مناسبی به حساب نیایند. 

ورق استیل نگیر

همان طور که گفته شد در بررسی تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر، ورق استیل بگیر و نگیر در میزان درصد مواد و متریال های اولیه شان دارای تفاوت هستند. در فرمولاسیون ورق های نگیر می توانیم میزان کروم بسیار بالایی را پیدا کنیم که سبب می شود این نوع از ورق ها خاصیت مغناطیسی نداشته باشند. 

 

ورق استیل بگیر و نگیر

 

انواع ورق استیل نگیر

حالا که به طور کلی با ماهیت ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر آشنا شدید؛ بهتر است بدانید که ورق های استیل نگیر دارای مدل های مختلفی هستند که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد. به طور کلی این ورقه ها از آهن، کرین، نیکل، کروم و دیگر آلیاژها تشکیل شده اند که می توانیم به دو بخش ورقه های سری 300 و سری 200 آن ها را تقسیم بندی کنیم. استیل های بگیر سری 300 معمولا در کمترین مقدار خودشان دارای 8 درصد نیکل و استیل های بگیر سری 200 معمولا درصد کمتری نیکل داشته و بیشتر دارای نیتروژن و یا منگنز می باشند.
استیل های مگیر غالبا در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل است که برای کارهای مختلفی نیز استفاده می شوند. استیل 304 رایج ترین و مشهورترین استیل مگیر است که کاربردهای وسیع و گوناگونی را نیز در صنایع مختلف دارد. 

ورق استیل 304

در بررسی تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر به یکی از نمونه های این ورق ها می پردازیم. ورق استیل 304 یکی از انواع ورق های نگیر است که ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد. این نوع از ورق ها در حقیقت با تغییر پیدا کردن ورق های گرید 302 تولید می شوند. این تغییرات با افزایش کروم و کاهش پیدا کردن میزان کربن ورق استیل همراه است. از جمله دیگر ویژگی های این نوع از ورق ها آن است که میزان کربن موجود در ورق های 304 باعث می شود تا رسوب کاربید در هنگام جوشکاری در این ورق به حداقل مقدار خودش برسد و همین موضوع سبب می شود تا بتوانید از آن در موارد مختلفی استفاده کنید. 

ترکیبات شیمیایی ورق استیل نگیر 304

شناختن ترکیبات شیمیایی در ورق استیل 304 باعث می شود تا بهتر متوجه شوید که این ورقه ها چه ویژگی هایی دارند. عنصر اصلی که در ورقه های 304 وجود دارد با نام عنصر کروم شناخته می شود. همان طور که کروم می تواند باعث زنگ نزدن و نگیر بودن این ورقه ها شود، می تواند به صورت همزمان سبب بروز مشکلات و نکات منفی نیز در این ورقه ها شود. این نکات منفی را می توانیم شامل بروز مشکلاتی در ساخت، شکل دهی و همچنین پایداری آلیاژ مورد نظر بدانیم. 
به منظور آن که بتوانید ویژگی های این نوع از فلز را بهبود ببخشند و همچنین میزان مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون را افزایش دهند، معمولا عناصر دیگری را نیز به این آلیاژ اضافه می کنند. مهم ترین عناصر افزوده شده را می توان شامل نیکل، منگنز، سیلیسیوم، فسفر و چند عنصر دیگر دانست. معمولا میزان استفاده و درصد هر کدام از این عناصر را با توجه به کاربردی که مدنظر دارند، کم و زیاد می کنند. 

انواع ورق استیل بگیر

در بررسی تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر می توان گفت که ورق های استیل بگیر نیز شامل موارد مختلفی می شوند که آشنایی با آن ها می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. همان طور که گفته شد ورق های 304 جز انواع نگیر محسوب می شوند و فاقد هرگونه خاصیت الکترومغناطیسی می باشند، یا حتی اگر خاصیت مغناطیسی هم داشته باشند، این مقدار به حدی کم است که می توان از آن چشم پوشی کرد. 

 

ورق استیل نگیرو بگیر

 

اما نمونه بارز ورق های استیل بگیر را در چه مواردی می توان دید؟ استنلس استیل فریتی یکی از انواع ورقه ها و فولادهایی است که دائما و به صورت همیشگی جز استیل های بگیر محسوب می شود. در ترکیبات شیمیایی این ورقه ها می توانیم فریت بسیار زیادی را پیدا کنیم که خاصیت مغناطیسی را به آلیاژ مد نظر ما می دهند. این نوع از فولادها معمولا با قرار گیری در برابر کنش های حرارتی و گرمایشی دچار سختی نمی شوند، اما می توانند استقامت خوبی را از خودشان در برابر تنش و ترک خوردگی نشان دهند. 
یکی از گریدهایی که در حوزه ورقه های استیل بگیر قرار می گیرند و بهتر است در حوزه انواع تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در مورد آن ها صحبت کنیم، گرید 430 می باشد. از این گریدهای آلیاژی معمولا در لوازم آشپزخانه همچون ماشین لباسشویی، یخچال، ظروف آشپزخانه مثل کارد و چنگال، پنل های داخلی و... استفاده می کنند. 

جمع بندی

مواردی که در این مقاله در خصوص تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر بیان شد را می توانیم در حوزه های مختلفی به کار ببریم و در زمان خرید ورقه های استیل مورد نظرمان از اطلاعات آن ها استفاده کنیم. همان طور که گفته شد ورقه های استیل بگیر و نگیر مشخصات خاصی دارند که هر کدام از آن ها سبب می شود که در حوزه ها و صنایع مختلفی کاربرد پیدا کنند. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید