ورق استیل 304 یا ورق استیل 316 ؟

تفاوت میان ورق استیل 304 و 316

ورق استیل 304 و 316 دارای سطوح بالای کروم و نیکل بوده و تحت عنوان گریدهای آستنیتی شناخته می شوند.

کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان
کارخانه صنعتی تولیدی سپید ارمغان

مقدمه

ورق استیل به موجب استحکام و نگهداری آسان اش مشهور است. اما آیا می دانستید که همه ورق های استیل به طور یکسان تولید نشده اند؟ حتی اگرچه در نگاه اول ممکن است یکسان به نظر برسند. عملاً گرید های متفاوتی از ورق استیل وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خودش را داراست. اینکه بدانیم استیل مورد استفاده برای آن هدف مورد نظر مناسب است یا نه، موضوعی بسیار مفید است که نتیجه اش می شود صرفه جویی اساسی به لحاظ طول عمر محصول شما. ما نیاز داریم ویژگی های خاص و خصوصیات کارایی هر یک از فلزات را به منظور اتخاذ تصمیم آگاهانه در مورد اینکه کدام نوع را انتخاب نماییم مورد بررسی قرار دهیم.
در رابطه با ورق استیل پنج خانواده وجود دارد. گونه های ورق استیل 304 و 316 دارای سطوح بالای کروم و نیکل بوده و تحت عنوان گریدهای آستنیتی شناخته می شوند. تمام استیل های آستنیتی حاوی ترکیب آهن و کروم با سطوح مختلف می باشند. این مخلوطی دقیق و شامل افزودنی های دیگری است که سبب ایجاد تفاوت های گریدی گوناگون می گردد. اجازه دهید به تشریح بیشتر گریدها بپردازیم و مقایسه ها و تفاوت های میان دو گرید عالمگیر و شناخته شده ترین را مورد بحث قرار دهیم.

اجزا اصلی تشکیل دهنده استیل و تاثیر آنها

کروم:

موجب افزایش استحکام کششی، چقرمگی، سختی و سختی پذیری می شود. همچنین در برابر سایش، فرسایش، خوردگی، همینطور پوسته پوسته شدن در دماهای بالا مقاوم است.
نیکل:

باعث بالا رفتن استحکام و چقرمگی می گردد بدون اینکه داکتیلیتی و سختی را از بین ببرد.
عناصر آلیاژی:

زمانی که به فلزات آلیاژی همچون مولیبدن اضافه شود، سبب ایجاد تفاوت های نامحسوس، دقیق و مهمی در زمینه استحکام، سختی، سختی پذیری، چقرمگی، مقاومت خزش و دوام هنگام مواجهه با دماهای بالاتر می گردد.

 

تفاوت ورق استیل 304 و 316

 

ورق استیل 304

این آلیاژ معمول ترین نوع استنلس استیل مورد تقاضا در سراسر دنیا است. همچنین پرکاربردترین گرید در زمینه ساخت تجهیزات و وسایل آشپزخانه و صنایع می باشد. در صنایع مختلف در شرایط و محیط های شیمیایی خورنده مقاومت خوردگی و در دماهای بالا، مقاومت حرارتی مطلوبی به دست می دهد. به لحاظ شکل پذیری قوی و زیادش به آسانی جوشکاری نیز می شود.

ورق استیل 316

در این آلیاژ می توانید سطوح خیلی بالاتر از استحکام را در دماهای بالاتر همینطور افزایش مقاومت خوردگی عمومی و خوردگی حفره ای را در معرض اسیدها و کلرها انتظار داشته باشید. این خاصیت تا حدی به علت افزودن مولیبدن به آلیاژ می باشد. این گونه خواص است که آن را استیلی ایده آل برای طیف وسیعی از کاربردها و محیط ها می سازد. علاوه بر این، آستانه بالای مقاومت آن بدین معناست که این آلیاژ قادر است برنامه ها و مراحل مکرر و پاکسازی و تمیزکاری را با استفاده از مواد پاک کننده قوی تحمل نماید بدون اینکه آسیب یا تغییر در ظاهر مواد از هر نظر پدید آید. این خصوصیات که استیل 316 را یک متریال ایده آل و ارتقا یافته برای محیط هایی می سازد که در آنها استانداردها و معیارهای پاکیزگی و بهداشتی به طور موکد مورد تقاضا است.

کاربردهای رایج برای ورق استیل 316 و 304

ورق استیل 304:

مخازن انبارش و نگهداری، ملحقات و لوازم الکتریکی در داخل ساختمان سرپوشیده، تجهیزات آشپزخانه، پوشش ها و تزئینات خودرو، لوازم خانگی، لوازم تزئینی و دکوراتیو

ورق استیل 316:

در محیط هایی که مرتباً در معرض اسیدها و بازها قرار دارند. سطوح آشپزخانه های صنعتی، تجهیزات و لوازم خانگی. دستگاه ها و تجهیزات کارخانه های داروسازی، محیط ها و اماکن ساحلی و مجاور دریا با داشتن سطوح بالای نمک، مثل مسیرهای جاده های. کارخانه ها و تاسیسات تولید آبجو، ایمپلنت ها و تجهیزات پزشکی، تجهیزات و دستگاه های نساجی و مواد شیمیایی، شناورهای استنلس استیل، پمپها، شیرآلات، کاغذ سازی و خمیر کاغذ، سازه های فولادی و اجزای مورد استفاده در محیط های دریایی.

 

استنلس استیل

 

ورق استیل 304 در برابر 316

شباهت های اصلی:

هر دو گرید فلزهای فوق در مقوله های استحکام، مقاومت خوردگی، مقاومت حرارتی و جوشکاری موثرند.

تفاوت های اصلی:

ورق استیل 316 گران تر است لیکن به لحاظ عناصر آلیاژی اش، در حیطه تمام خصوصیات استحکام، مقاومت خوردگی، مقاومت حرارتی و جوشکاری از استیل 304 پیشی گرفته است.

امتیازات قیمت:

 بهای هر دوی این آلیاژها ممکن است بر طبق بهای مواد خام نوسان داشته باشد. به منظور کمک به خنثی سازی این نوسانات معمولاً هزینه های اضافی یا اضافه بها بر حسب پوند به قیمت پایه افزوده شده و سپس توسط کارخانه تغییر می یابد.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید